BJÖRNA IF

Välkommen till Björna IF:s hemsida!

Söndag den 19 februari 1922, efter en skidtävling i Björna, samlades ett 15-tal personer för att bilda Björna Idrottsförening. Föreningen hade till ändamål att genom utövning av idrott och friluftsliv verka för höjande av medlemmarnas andliga och fysiska fostran, samt för främjande av god kamrat- och idrottsanda.

Den interimsstyrelse som valdes då var: Stationsmästare G.E Ekman, Fabrikör M. Dahlberg, Bokhållare Gunnar Dahlberg, Faktor Nils Schmidt, Chaufför Manfred Berglund, Stud. Rudolf Henriksson och Köpman Joh. Lundgren.

Föreningen är för närvarande aktiva inom idrotterna fotboll, simning och skidor. Föreningen har ett antal anläggningar:
- Biggevallen som är vår huvudarena för fotboll med naturgräs. Här har vi även vårt kansli och vaktmästare. På området finns även hockeyplan.
- Norbergsvallen ligger en kort promenad från Biggevallen och här ligger vår konstgräsplan.
- Föreningen har även ett elljusspår för skidåkning.

Vårt herrlag spelar i division 3 Mellersta Norrland och vårt damlag spelar i division 3 Ångermanland.

Vår ungdomsverksamhet är ett lyckosamt samarbete med våra grannföreningar sedan många år tillbaka under namnet Gideälvdal Ungdomsfotboll. Det innebär att ungdomslagen tränar och spelar matcher på alla föreningars anläggningar.

Föreningen arrangerar också Urskogsloppet som går av stapeln varje år alltid lördagen innan midsommarhelgen.