BJÖRNA IF

Matchnummer: 220201027
Samling:18:30
2022-06-23 23:22

Det blev delad pott på Mon mot Junsele, 2-2 efter 1-1 i paus. Vi hade ledningen med både 1-0 och 2-1 men oavgjort var rättvist.

Fotboll är en konstig sport som jag undrar om jag helt kommer att förstå. Vi kändes harmoniska och fokuserade innan match, uppvärmningen såg bra ut. Men sedan går vi ut och är inte alls med i inledningen. Vi kommer knappt över halva plan första 15 minutrarna och är väldigt passiva. Men i den 17:e minuten tar vi ledningen när Sandras frispark hittar Vera som fri kan nicka in 1-0 till oss. Målet ger oss energi och vi börjar få ordning vårt spel, men ledningen håller inte så länge då Junsele kvitterar i den 25:e minuten. Ett resultat som står sig halvleken ut.

I paus pratar vi om att ta ett steg fram, sätta press och spela framåtlutade istället för den passivitet vi hade i första halvlek. Vi kommer ut betydligt bättre i andra, mer aggressiva och aktiva. Vi tar återigen ledningen i den 54:e minuten då Vera avlossar stora kanonen som tar i ribban, Maja Ulander lyckas fånga upp returen och säkert rullar in bollen. Men Junsele kvitterar återigen 10 minuter senare där vi inte riktigt hänger med i omställningen. Fortsättningen är rätt jämn med chanser åt båda hållen, men inga fler mål utan det slutar 2-2.

Återigen visar vi styrka och hur stabila vi är i vårt grundspel, framförallt försvarsspelet. Även om spelet inte riktigt stämmer så faller vi inte igenom utan vi krigar på. Det är bara att titta i tabellen för att förstå vad jag menar. I en väldigt jämn serie ligger vi nu sist med +11 i målskillnad, bara serieledarna Domsjö 2 har plus i målskillnad utöver vi. Alla förluster vi har är med udda målet. Så vi är väldigt stabila och det är såklart en trygghet, sedan är det synd att vi på något sätt rycks med när våra motståndare spelar mycket långa bollar. Då blir vi lite för stressade i vårt eget anfallsspel och har för bråttom att söka oss i djupled istället för att spela som vi vill. Så stort plus till hela laget som krigar, kämpar och dessutom försöker hålla en god stämning i laget trots att vi ibland blir frustrerade när vårt spel inte stämmer.

Dagens stjärnor går till:

3 stjärnor: Emilia Johansson

2 stjärnor: Wilma Gidlund