BJÖRNA IF

Plats:Norbergsvallen
Seger i sista träningsmatchen
2022-04-28 20:52

Det blev seger i sista träningsmatchen hemma mot KB 65 med 5-0 efter 1-0 i paus på ett kylslaget Norbergsvallen.

Vi började helt ok och tog kommandot i matchen från start. Vi tar ledningen i den 11:e minuten när Ida Martinell sätter press på deras back, vinner boll och dribblar sig igenom och sätter 1-0. Men sedan går vi ner oss och tappar fart och tempo. Allt börjar med vårt försvarsspel, vi joggar in i press, är inte aktiva utan avvaktar och blir passiva. Det resulterar i att vårt anfallsspel blir lidande då vi spelar på samma sätt där, passiva och utan fart. Trots det skapar vi fler målchanser och hade kunnat ledat med mer.

I paus pratade vi om att allt börjar med vårt försvarsspel; är vi på hugget och sätter press, löper istället för jobba så smittar det av sig när vi har boll också. Då blir vi mer på hugget även då, blir mer aktiva och tar löpningar. Och andra halvlek blev mycket bättre där vi pressar dom högt och vinner boll. Långa stunder kommer de inte över halva plan och målen trillar in. 2-0 i den 53:e minuten och 3-0 i 58:e minuten gör Maja Nordlund Rönnqvist. 4-0 gör Vera Gidlund i den 68:e minuten och i den 80:e minuten gör Maja Helgesson mål i sin första match.

Skönt att se att vi kan växla upp i andra efter en lite svag insats i första halvlek. Det är viktigt att vi själva kan driva upp tempot i matchen och inte hamna motståndarnas tempo. Kliver vi på i pressen och mer på hugget så blir vi även det när vi har bollen och då spelar vi riktigt bra fotboll. Backlinjen är stabila idag med Wilma Gidlund i spetsen tillsammans med vår bästa spelare för dagen, Kajsa Österlund. Maja Nordlund Rönnqvist pigg och aktiv i en ovan roll som central forward och får göra 2 mål. Nu laddar vi för hemmapremiären nästa torsdag mot Modo FF.

Kommande matcher
Spelade matcher